torsdag 5 februari 2009

Du är vad du äter...

Ett program jag ser ganska ofta, jag förespråkar inte Annas metoder men just dagens program med Sanna Bråding tyckte jag var enormt intressant och framförallt modigt gjort av Sanna. Ett missbruk är inte gärna något man vill berätta om, det kan både få reaktioner från andra med att de blir rädda på grund av okunskap, man får en stämpel på sig och du blottar så mycket av dig själv genom att berätta

Att Sanna som är en så pass offentlig person går ut med detta är en enorm styrka från henne enligt mig. Jag själv har haft ett jobbigt förhållande till kost och träning och när jag tog tag i detta så var faktiskt det jobbigaste att lära känna mig själv utan att identifiera mig med att jag var en tjej som alltid var på gymmet och åt nyttigt. När jag släppte min fanatiska livsstil så kände jag en stor tomhet, jag hade ju fyllt mitt liv med dietprogram, träning och kaloriberäkningar. Vem var jag utan detta?...en enorm tomhet fyllde hela mig, det är då det gäller att vara stark och inte återgå till gammalt beteende. med tiden kan man fylla livet med annat, som ger en glädje och som inte ger negativa konsekvenser. Detta har tagit lång tid, ett beroende föds ofta utifrån dålig självkänsla eller en tomhetskänsla,

Jag har idag funnit en bra balans i mitt liv men det har tagit mig flera år men det har även varit en erfarenhet för mig i mitt liv.

Så jag måste säga att det var enormt modigt av Sanna att gå ut med detta i tv, det kan få andra att få upp sina ögon för sina egna beroenden och kanske ta steget att ta itu med detta. så känner du själv att du borde ta tag i vanor som är destruktiva eller bara försöka finna mer balans, läs om hur man gör, försök prata med någon som har kunskap om det, bara du kan ändra det men det går bara man vill och ofta behöver man hjälp i den processen.



/Tess




3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, hon var fantastiskt modig. Livet går upp och ner, men man måste ge sig själv och andra en changs. Kram

Tess sa...

Håller med dig :)
Även om det kan vara svårt att blotta sitt liv så kan det faktiskt hjälpa både en själv och andra :) /Tess

Anonym sa...

Ja verkligen, och att det togs upp på ett bra sätt, det framgick tydligt att det tar ett bra tag att bli frisk och att man måste kämpa för det.

Bra blogg du har btw. :)

www.pinkhelp.blogg.se