måndag 16 mars 2009

Att äta bra...

Ja, Vad innebär det egentligen att äta bra?
Att äta tonfisk, grönsaker, råris, kyckling, uppmätt efter gram och kalorier, är det så vi får koll på våra mått? I vissa fall ja, men är det hållbart, i många fel nej...
Jag har efter många år i diet djungeln hittat en ganska så bra metod men som nog inte alla hade tyckt varit ett bra sätt. Jag köper hem god och nyttig mat, försöker ofta välja sunda alternativ men vissa saker har jag ändrat på sen tidigare som gett mig resultat i både viktnedgång tidigare och att hålla vikten.

1. Jag äter idag mat som mättar och som inte är så kalorisnåla att du börjar tänka på vad som finns i skafferiet en timme efter du ätit
2. Jag väljer inte bara light produkter, jag kör hederlig A fil, mjölk, 27 % ost och så kallat "vanlig mat" dock kan jag välja light i Cola osv för jag gillar det bättre.
3. Jag äter när jag känner mig hungrig och dricker när jag känner mig törstig i lagom portioner, lyssna på kroppen!
4, Äter jag stor lunch så äter jag något nättare på kvällen och tvärtom, beror lite om jag tränat med.
5, Hitta en balans mellan intag och uttag och allt kommer fixa sig om det nu är kilo du vill få bort eller bara få mer energi.
6. Förbjud aldrig livsmedel, det förbjudna vill vi oftast ha, tillåt allt och plötsligt blir det inte så spännande längre, ät om du verkligen vill ha, avstå annars.

Det gäller att lära känna din kropp, diet scheman kracshar ofta och du orkar inte hålla det lång siktigt, komponera din kost och träning för vad som funkar för just dig och lyssna inte för mkt på andra och tidningars artiklar, sunt förnuft kommer man långt med ;)

Inga kommentarer: